Myslíte, že platí rčení: "Škola, základ života?"

Než začnu o něčem uvažovat a nad něčím spekulovat, musím nejdřív přiblížit o jaký problém jde. Zrovna problémem bych to nenazvala, ale jiné příhodnější slovo mě v tuto chvíli nenapadá. Myslíte, že platí rčení: "Škola základ života?"
No, když se nad tím tak zamýšlím, napadá mě, že základem života je buňka nebo se taky říká, že "jídlo je základ života", ale škola? Hmm, je to zapeklitá věc, ale my si s ní poradíme.
Ve škole se nám nabízí příležitosti získat dobré všeobecné znalosti z mnoha různých oborů, například z dějepisu, literatury, přírodních věd, zeměpisu, matematiky. Jenom si musíme uvědomit, že to co se učitelé snaží vtlouci nám do naších kebulí, nám bude k užitku po celý zbytek života, budeme si moci najít nám vyhovující práci, obklopit se lidmi vzdělanými, mít nějaké plány a nápady, a na to potřebujeme samozřejmě nějaké ty znalosti a vědomosti, jestli se nepletu? A když ano, když se pletu, tak aspoň vyluštíme sem tam nějakou tu křížovku správně, bez toho abychom otravovali své kamarády - bude nás to také hřát u srdce.
No jo, ale když se podíváme na tu dnešní mládež, je žalostné na ni pohledět. Řeknu vám jaký je všeobecný postoj studentů k učení, jelikož i já jsem studentem. Tak si poslechněte ty nářky.
"Učení mě nebaví, je nudné, učitelé jsou nudní."
"Většinou toho, co se ve škole učíme, je stejně jenom pustá teorie. Nic z toho nemá praktickou hodnotu."
"Domácí úkoly mě nezajímají. Baví mě spíše jiné věci, například sportovat, chodit s kamarády ven."
Tak to jsou výroky, které tak často slýcháváme. Studenti nemají žádný zájem o učení, dívají se na to tak, že dnes nemůžou ven, protože se musí učit na písemku, ale ono v tom je něco víc. Nemůžeme žít je přítomností, musíme se dívat do budoucnosti, kde budu bydlet, jak se uživím... No, a pak že učitel někdy málem nevyletí z kůže. To ale není ještě zcela všechno, někteří nevychovanci to podtrhnou ještě tím, že v hodinách můžeme, a hlavně učitelé, vidět, jak jejich hlavy klesají níž a níž, až nakonec usnou tak tvrdě, že ani prosby učitelů je nedokážou probudit. To je teda dneska mládež, ani trošičku se nestydí, holomci jedni!
Ale chci se zamyslet i nad učiteli samotnými. Jak je to s nimi?
Myslím si, a to je můj názor, že učitelé hrají v dnešním světě velkou roli, možná si to ani neuvědomí, ale je to tak jak říkám. Kdyby tu nebyli, umíte si představit, kde bysme byli? Já i jo, byly by tu lidé nevzdělanci, bez cílů či nějakých měřítek. Učitelé tedy mají velmi zodpovědnou práci v tomto uspěchaném světě, a není jednoduchá, dá se říct, že je i nebezpečná a toho se děsí miliony učitelů. Hrozně málo lidí si učitelů váží, protože nevědí, že učitelská práce je jednou z nejtěžších.
Jak bychom si učitele přestavovali?
Nu, každý student, i ten nejmladší, než vůbec pozná, co to škola je, si v mysli pohrává s fantazií a představuje si učitele možná jako dobré bytůstky, které vždy jednají spravedlivě a jsou hodné. My starší už víme, že to vždy tak není. Někteří učitelé jsou opakem dobra, ale to jsou zvláštní případy. Někde jsem dokonce četla, že učitelé jsou partneři svých studentů na složité celoživotní pouti. Samozřejmě, že to je pravda. Vždyť studenti mohou dnes studovat celý život a myslím si, že vzhledem k dnešním pracovním podmínkám studenti tuto výhodu rádi využijou. K tomu, aby učitel z každého dítěte dostal to nejlepší, musí zjistit, jaké má zájmy nebo co ho motivuje, a proč je takové, jaké je. Nadšený učitel musí děti milovat, aby s nimi mohl skoro celý den pracovat.
Někdo by řekl, že tady blábolím a skáču od věci, ale tak to není. Vše co patří ke škole se musí protřást z jedné i z druhé strany, abychom zjistili zda skutečně můžeme říct, že je škola základ života.
Škola může sloužit i k tomu, že odhalí naše skryté vlohy. V mém případě jsem přišla na to, že umím kreslit, že mě baví vážná hudba, čtení knížek a psaní různých slohových útvarů a to jenom proto, že jsem to zkoušela ve škole. Nicméně schopnosti - ať se jedná o výtvarné umění, hudbu, matematiku nebo vědu - jsou výhradně naše a škola nám může pomáhat tyto dary objevovat a rozvíjet. Úsilí, motivace a učení jdou ruku v ruce. Pro znázornění si třeba představte někoho, kdo hraje na hudební nástroj. Jestliže ho to baví hraje více. Čím více hraje, tím lépe mu to jde a tak z toho má větší radost. Čím více se učíme, tím je pro nás snazší učit se ještě více. Dobrý student se většinou liší od špatného pílí - ne inteligencí.
Jelikož si myslím, že učitelé nemají povinnost vychovávat děti a studenty, jak to bylo kdysi, ale tyto povinnosti připadají rodičům, tak je můj názor jednoznačný. Pro mě je základem života v prvé řadě rodina a rodiče, kteří své ratolesti připravují na školu, ale i na život sám, svými radami, příběhy, vlastními zkušenostmi, ale i svoji láskou, protože děti potřebují vědět, že je někdo má rád, že na ně někdo doma čeká s otevřenou náručí.
Barbora Janků

Komentáře

učit se

no, kdybys ty kecy myslela vážně, nenadělal bys tam tolik chyb